söndag 30 november 2014

Inget adventspyntande, men...

väl en "rekordvända" runt sjön, ett dop, städning och en sväng till gymmet har hunnit med här helgen.

Lördagen inleddes, som vanligt, med en löptur. Den här gången hade jag bestämt mig för att det skulle gå snabbare än vanligt. Så jag tog ett varv runt Sävelången. Började med fem minuters uppvärmning på cykeln i källaren och sen gav jag mig ut. Jag hade laddat med 3x1 intervaller i mobilen för att tagga mig själv. Och det fungerade alldeles utmärkt. Istället för typ 7:15-tempo så blev det 6:44-tempo. För den erfarna löparen låter det kanske löjligt långsamt, men för mig var det första gången jag kom under 7 min/km. Jag tog mig runt på knappt 52 minuter. Att jämföra med strax över en timme för samma runda för drygt två månader sedan. Benen var pigga och hade nog orkat lite till. Känner mig sjukt nöjd över denna förbättring!

Sen var det bara att svida om och gå på min lilla systerdotters dop. Jättefin ceremoni, Vera skötte sig exemplariskt och somnade under själva dopet och min syrra och hennes kille hade fixat fantastiskt god mat efteråt. Barnen fick träffa mormor och morfar och kusinerna. En bra dag med andra ord!

Idag har vi försökt att städa en del. Fasiken vad det samlas en massa saker överallt en vecka när det har varit mycket att göra på jobbet och man inte har ork att hålla efter under vardagarna. Inget pyntande inför advent har jag hunnit med, jag köpte några hyacinter för att få till en viss känsla. Har dock inte kommit på var adventsljusstaken är ännu... Och pappstjärnorna behöver bytas ut om jag inte minns fel...

I eftermiddags tog jag och syrran sällskap till gymmet. För egen del hade jag vissa planer med dagens pass. Efter 1500m rodd som uppvärmning väntade en riktig flåsövning: 200m stakmaskin, 200m löpband det snabbaste jag orkade x8. Jefligt jobbigt! Efter det körde jag ett gäng övningar för axlar, biceps och mage. 

Nu börjar jag se resultat av styrketräningen. Syrran tog en bild för att visa mig att det faktiskt syns lite muskler. Här ser man dock rätt tydligt att jag måste jobba mer med hållningen, att stabilisera kroppen och kontrollera rörelsen hela rörelsen igenom... Har övat en del med pt-Jakob på att inte kompensera svagheter, men det är lättare sagt än gjort. Sen undrar jag om det går att göra sig av med den där lilla "bilringen"? Att ens kalla det för bilring är väl att ta i. Ett resultat av två graviditeter helt enkelt. Men går den att bli av med?! I vilket fall som helst så känner jag mig rätt nöjd med att se att det går framåt. Och det känns att jag är både starkare och orkar mer. Det blir fler pass med den här intervallträningen tror jag.


Nu är helgen till ända och jag hade gärna haft julledigt redan nu. Det känns att vi båda haft en stressig höst. Men jag tycker att vi har hanterat den bra. Bara att bita ihop och kämpa på i tre veckor till. Sen är det långledighet som gäller! 

1 kommentar:

  1. Grattis till PBt! Och du ser riktigt stark ut i gymmet också.

    SvaraRadera